Saturday, May 06, 2006

یک گزارش

بخشی از گزارش جذاب روزنامه ایران نیوز در 14 اردیبهشت که توسط خانم فریبا منتظر ظهور تهیه و تنظیم شده است:

شطرنج نحوه تفكر منطقى و كارآمد را آموزش مى دهد و انتخاب بهترين گزينه از ميان گزينه هاى موجود را نشان داده و مى تواند به دانش آموزان اهميت برنامه ريزى و همچنين پيامد تصميم گيرى را بياموزد. شطرنج ذهن انسان را به مبارزه مى طلبد.
شطرنج در واقعيت فقط يك بازى است. رقابتى خلاق و مفرح. بازيى كه چندان متفاوت از ساير ورزش ها نيست. اما تفاوت برجسته اى كه آن را متمايز مى كند در اين است كه جزو معدود بازيهايى است كه ذهن انسان را به تمامى تمرين مى دهد درحالى كه درقابليت تحكيم شخصيت و تقويت اعتماد به نفس با ديگر ورزشها مشترك است.
شطرنج از جمله بهترين و مؤثرترين ابزاردرآماده كردن كودكان براى مواجهه با دنياى كنونى است كه روز به روز در درياى اطلاعات فروتر مى رود و همراه با آن موقعيت هاى دشوارترى در تصميم گيرى را به ارمغان مى آورد.»
با نزديك شدن فصل تابستان و افزايش اوقات فراغت دانش آموزان، پدران و مادران در صدد برنامه ريزى مناسبى براى آنها بر مى آيند. در كنار ساير برنامه هاى آموزشى، ورزشى و تفريحى مى توان شطرنج را نيز در برنامه كودكان گنجاند. كسانى كه بچه هايشان در اين ورزش پيش رفته اند مى گويند ما شطرنج را انتخاب كرديم چون محيط بسيار سالمى دارد. روى شخصيت بچه مان تأثير خوبى داشته و به او مبارزه با سختى ها و تحمل شكست را آموزش داده است.
شطرنج با منحرف كردن ذهن فرد از مشكل شخصى،قدرت ادامه زندگى را به انسان مى بخشد. براى مثال اومانفسكى استاد و قهرمان شطرنج در سال ۱۹۴۲ همسر و چهار دخترش را يكى پس از ديگرى از دست داد. او مى گويد: «فكر مى كردم با اين غم و اندوه تحمل ناپذير ديوانه خواهم شد. مى دانى چه چيزى مرا حفظ كرد؟ شطرنج.» امانوفسكى ۲۲ سال ديگر زندگى كرد، دوباره ازدواج كرد و صاحب دو فرزند شد. مى توان از شطرنج به عنوان ابزارى براى زندگى بهتر استفاده كرد.
اما از چه سنى كودكان مى توانند شطرنج را آغاز كنند، آيا براى يادگيرى شطرنج بايد داراى هوش بالايى بود، از جمله سؤالاتى هستند كه در اين گزارش به آنها پرداخته شده است.
متن کامل گزارش