Friday, November 11, 2005



سوزان پولگار قهرمان جهان و استاد بزرگ شطرنج :




خانواده پولگار از راست به چپ : یودیت سوزان و سوفیا

سوزان پولگار بزرگترین خواهر در میان خواهران افسانه ای پولگار در سال 1996 با غلبه بر دو قهرمان اسبق جهان مایا چیبودانیدزه و زی یون از چین موفق به کسب مقام قهرمانی زنان جهان شد.
سوزان در آوریل 1969 در بوداپست به دنیا امد. وی دختر افتخارآفرین یک زوج معلم مدرسه لازلو و کارلا پولگار بود .سوزان شطرنج را به صورت کاملا تصادفی آغاز کرد او در سه سالگی در منزل یکی از اقوام کنجکاوی زیادی نسبت به شطرنج ابراز کرد.در 4 سالگی اولین مقام رسمی خود را به عنوان قهرمان زیر 11 سال بوداپست کسب کرد. لازلو پولگار پدر سوزان که خود از هواداران شطرنج بود به استعداد سوزان در این زمینه پی برد و خود به آموز وی پرداخت. اما دانش وی برای شطرنجبازی چون سوزان کافی نبود وی پس از مدتی مربیانی را برای آموزش وی به کار گرفت . پولگارها خانواده متوسط مجارستانی بودند و برای تامین هزینه های آموزش سوزان به سختی تلاش کرده و تا جایی که می توانستند پس انداز می کردند. از لحاض اقثصادی و منطقی بهترین فعالیت برای دو خواهر دیگر همین شطرنج بود. سوزان راه را برای خواهران خود هموار می کرد. سوزان مجبور بود به سختی تلاش کند . موفقیتهای بین المللی او موقعیت اقتصادی خانواده را بهبود می بخشید. در نهایت والدین سوزان معلمی را برای حمایت از وی و برنامه های تمام وقتش رها کردند. زمانی که سوفیا و یودیت به سن مناسب رسیدند سوزان در آموزش به یاری خواهران خود شتافت .
سوزان به 7 زبان مسلط است و این در سفرهای خارجی کمک موثری برای اوست از طرف دیگر این قابلیت در معرفی سوزان به عنوان نویسنده و مقاله نویس جهانی شطرنج بی تاثیر نبوده است. او اولین کتاب خود را در 16 سالگی و توسط یک موسسه آلمانی منتشر کرد.
در 15 سالگی سوزان در صدر رده بندی شطرنجبازان زن جهان قرار گرفت بالاتر از گاپراندیشویلی و چیبودانیدزه . در حالیکه جوانترین بازیکن در میان 25 بازیکن برتر زن جهان بود. اما موفقیت به آسانی حاصل نشد . مشکلات بسیاری در راه پیشرفت وی قرار داشت (از جمله تبعیض های مذهبی جنسیتی سنی و ....) اما سوزان برای غلبه بر یکییک آنها تلاش فراوانی صرف کرد.
ریتینگ وی در 16 سالگی بالاتر از ریتینگ آناتولی کارپوف در همین سن بود. در 17 سالگی سوزان در صدر جدول رده بندی مردان و زنان زیر 18 سال جهان ایستاد که خود موفقیت چشمگیری بود.
با یک سابقه درخشان شامل 4 عنوان قهرمانی (قهرمانی جهان دختران زیر 16 سال 1981. قهرمانی شطرنج سریع بانوان جهان 1992 . قهرمانی مسابقات برق آسای زنان جهان 1992 و قهرمانی زنان چجهان در 1996)6 مدال المپیاد (شامل 3 طلا 2 نقره و یک برنز)موفق شد به عنوان اولین زن جهان در مسابقا منطقه ای قهرمانی مردان جهان شرکت کند وی همچنین موفق به دریافت اولین مقام استاد بزرگی زنان جهان شد.
سوزان به تنهایی نمی توانست به چنین جایگاهی دست یابد وی از حمایت بی دریغ و عشق و علاقه فراوان خانواده بهره مند بود . لازلو و کارلا اساسا زندگی خود را وقف سوزان و دو خواهر کوچکترش کرده بودند.سوزان سطح شطرنج زنان جهان را متحول کرد . زمانی که زنان به ندرت به ریتینگ 2400 دست می یافتند او برای دستیابی به ریتینگ 2500 در تلاش بود و زمانی به مقام استاد بزرگی رسید که این عنوان برای خانم ها نامعقول به نظر می رسید. و در جایی که برای خانم ها تنها شرکت در مسابقات زنان متداول بود سوزان موفق به شرکت در مسابقات مردان جهان شد و هر زمان که کسی رویدادی را برای زنان شطرنجباز ناممکن برشمرد او تمام سعی خود را در جهت اثبات خلاف این موضوع به کار برد.
سوزان معتقد است که زنان می توانند هم سطح مردان در شطرنج ظاهر شوند اگر به همان اندازه تلاش و همت به کار برند.
سوزان در سراسر جهان طرفداران بی شماری دارد . او احترام زیادی برای قهرمانا پیش از خودش چون منکیک ِ گاپرینداشویلی و چیبودانیدزه قایل است و افتخار می کند که توانسته است به این گروه در پیشبرد سطح شطرنج زنان جهان بپیوندد. او نمونه و الگویی برای شطرنجبازان جوان نسل بعد است. کاسپاروف ِ کرامنیک ِ پونوماریوف و آناند . مراقب باشید! شاید هم اکنون دختر جوانی در جایی از این جهان به عنولان قهرمانی بعدی جهان چشو دوخته باشد.این روز می تواند زودتر از آنچه فکر می کنید فرا رسد.

آنچه در ادامه می خوانید بخشهایی از مصاحبه گوران تامیک با سوزان پولگار است :

– دوران کودکی خود و خواهرانتان راکه در آن همه چیز در جایگاهی بعد از شطرنج قرار می گرفت در مقایسه با دوران کودکی معمول چگونه می بینید ؟
پولگار _ چیزی نه بیشتر و نه کمتر ِ تنها کودکیی متفاوت از کودکی متداول بود. شطرنج در زندگی بسیار به من کمک کرد البته من این شیوه را برای همه توصیه نمی کنم به هر حال ممکن است این شیوه برای دیگران مفید نباشد. در ضمن دوران کودکی ما خیلی بیشتر از شطرنج صرف برای ما بود دررشته های ورزشی دیگری نیزشرکت می کردیم ِ برنامه مطالعات عمومی ما بسیار جدی بود . آموزش ما بسیار پیشرفته تر از آموزش عمومی و رایج کودکان در آن دوران بود.
-زمانی شما یا خانواده تان اصرار داشتید که فقط در مسابقات مردان شرکت کنید چرا؟ در مودر جدایی جنسیت ها درمسابقات شطرنج چه نظری دارید؟
- من در کودکی همیشه در مقابل دختران بزرگتر بازی می کردم . من قهرمان زیر 11 سال بوداپست را در 4 سالگی با برتری کامل 10 بر صفر شکست دادم . بعد از آن برای مدت طولانی برای بهبود قدرت بازیم تنها با اقایان مسابقه می دادم . البته در مورد بقیه رشته های ورزشی هم وضع همین بود. به عنوان مثال در تنیس بازیکنانی مثل خواهران ویلیامز ِلیندسی دیونپورت ِ جنیفر کاپریاتی و بسیاری دیگر با حریفان مرد تمرین می کردند. من معتقدم مسابقات شطرنج باید به دو شیوه مجزا برای خانمها و آقایان و به صورت مختلط برگزار شود.
_ من نظر شما را راجع به اینترنت و اهمیت آن در پیشرفت با زیکنانی مثل رجبف ِ ناکامورا و... خوانده ام .آیا شما در اینترنت هم بازی می کنید ؟ در چه سایتی؟
__ اینترنت از بزرگترین داراییها و امکانات برای شطرنجبازان است. در گذشته بازی ها بسیار دیر به دست ما می رسید اما امروز بازی ها به صورت زنده و در همه جای دنیا قابل دسترسی است و این واقعا موضوع جالبی است . سرورهای اینترنتی شطرنج هم از دیگر ابزارها و قابلیتهای جالب اینترنت هستند که امکان بازی با جای جای دنیا را با آسودگی و به آسانی فراهم می آورند به همین دلیل هم روز به روز بیشتر شاهد ظهورقهرمانان و استادان بزرگ در سنین پایین تر هستیم . اینترنت به میزان قابل توجهی در پیشرفت بازیکنان موثر است . من در سایتهای play chess , ICC, WCN ,USCL بازی کرده ام . هر کدام از این سرورها نکات قوت و ضعف خاص خود را دارندکه این خود موضوع دیگری است .
_راجع به مسابقات اینترنتی چه نظری دارید؟ اخیرا امیل سوتوسکی قهرمان شطرنج اینترنتی اروپا شده استِ .مایکل آدامز ِ تیمور رجبف ِ لوک وان ولی ِ جان نان ِ ایتن باکروت در این نوع مسابقات شرکت می کنند . آیا این نوع مسابقات می توانند جایگزین مسابقات کلاسیک شوند؟ راجع به مسابقه از راه دور 'distance match'چه نظری دارید ؟
_من فکر می کنم این مسابقات بسیار محبوب خواهند شد و به زودی شاهد برگزاری لیگها و مسابقات رسمی اینترنتی بین شهرها کشورها و قاره ها خواهیم بود.

منابع : سایت اینترنتی Pakistan chessplayer
www.pakistanchessplayer.com
www.chesscafe.com

No comments: